niedziela, 14 marca 2010

Mazurek kajmakowy


Wspominałam już kiedyś, że moją przygodę z ciastem kruchym tak naprawdę zaczęłam od mazurków. Kiedyś wymyśliłam sobie, że mazurki takie ładne są - a z cukierni tak bardzo mi nie smakują. Więc znalazłam przepis i ... pierwsze spody zupełnie mi się rozpłynęły, a kolejne upieczone kleiłam ranty na lukier, bo z tych które tak misternie uplotłam nic nie zostało. Kajmak pierwszy raz oczywiście przypaliłam. Ale mam wyrozumiałą rodzinę, która miała niewyobrażalną cierpliwość do moich kulinarnych porażek.
I bez kozery powiem, że nie wyobrażają sobie Wielkanocy bez Mazurka Kajmakowego. Co więcej, nawet moich Teściów, którzy nie przepadają za słodkimi ciastami do niego przekonałam. Jest naprawdę pyszny.
Więc, przyłączając się do akcji Wielkanocne Gotowanie podaje przepis. Na przywołanie Wielkanocy i Wiosny.

Kruche ciasto na mazurek

Składniki:
(blaszka o średnicy 26 cm)
  • 100 g masła
  • 1 żółtko
  • 1 cukier waniliowy
  • 1,5 szklanki mąki mąki
  • 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • białko do posmarowania brzegów
Miękkie masło utrzeć z cukrem. Dodać żółtko i dalej ucierać robotem. Następnie dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Ugnieść ciasto ręcznie.
Włożyć ciasto na 1 godzinę do lodówki.
Tym razem zmrożone ciasto musi mieć konsystencje nie plasteliny a modeliny. Musi być twarde, aby zachować kształt w piekarniku.
2/3 ciasta położyć na spód tortownicy. Z 1/3 uformować rulon i stworzyć rant dookoła. Z rantem można się oczywiście pobawić i stworzyć jakiś warkocz lub przeplataniec. Spód ciasta ponakuwać widelcem.
Tak uformowany spód włożyć jeszcze na 30 minut do lodówki. Po wyjęciu ciasta posmarować rozmąconym białkiem.
Nagrzać piekarnik do temp. 180 stopni (termoobieg). Włożyć spód i piec 20-25 min. do uzyskania barwy złotej.
Po ostygnięciu w środek mazurka wlać swoją ulubioną polewę.
Uwagi:
- można na ciasto przed pieczeniem położyć pergamin wysypany ziarnami fasoli, żeby ciasto się nie podnosiło i nie pękało,
- ciasto nie jest słodkie, jeżeli zamierzacie dać nie za słodką polewę proponuje je troszkę dosłodzić do kajmakowej jest to zupełnie zbędne.



Polewa kajmakowa

Składniki:
(blaszka o średnicy 26 cm)
  • 500 ml mleka
  • 250 g cukru
  • 1/2 laski wanilii
  • 100 g masła
  • bakalie do przybrania
Mleko zagotować razem z wanilią, zdjąć z ognia, odstawić na 10 minut. Wyjąć wanilię, rozciąć na pół i wrzucić jej pestki.
Do mleka dodać cukier i gotować ciągle mieszając. Masa lubi się przypalać więc gotować na wolnym ogniu, około 4 godzin. Gdy kropla masy wylana na talerzyk od razu stężeje, oznacza to, że masa jest gotowa.
Masę zdjąć z ognia i ucierać. Do letniej masy dodać masło i dalej ucierać do uzyskania jednolitej konsystencji.
Wystudzoną masę przelać na ciasto i wstawić w chłodne miejsce na co najmniej 2 godziny.

Uwagi:
- powszechnie widomym jest fakt, że można dostać gotową masę kajmakową. To na pewno świetny sposób dla zabieganych - ale z całą pewnością taka masa jest lepsza.
- można do masy dodać 50 g gorzkiej czekolady lub dwie łyżki kawy rozpuszczalnej i mieć mazurka kajmakowy czekoladowy lub kawowy, ale ja tam pozostaje wierna zwykłemu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Twoja lista zakupów