wtorek, 29 czerwca 2010

Sakiewki naleśnikowe


Zobaczyłam w sieci piękny tort w postaci pirackiego statku. Byłam tak zachwycona, że postanowiłam, że Kinder Bal na urodziny moich dzieci przebiegnie właśnie w temacie piratów, tak, aby móc zrobić ten tort.
Przepis na tort przy okazaji - a teraz przepis na sakwy pirackie - no bo przecież, przed wyprawą na "Wyspę Skarbów" mała choć liczna załoga musiała się posilić. Na przyjęciu sakwieki był z warzywami, ale ja poniżej podam przepis na mój ukochany farsz z jabłkami.

Resztę pozostawiam Waszej wyobraźni.

Składniki:
(na około 5 sakiewek)

  • 2 szklanki pszennej mąki
  • 2 jajka
  • ¾ szklanki mleka
  • ½ szklanki wody
  • szczypta soli
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżka masła

Na słodko:
- 2 łyżeczki cukru waniliowego
- 1 łyżeczka cynamonu – opcjonalnie

Na ostro (zioła – według uznania)
- do nadzienia ze szpinakiem, serem lub grzybami - zielona pietruszka
- do nadzienia rybnego – koperek
- do nadzienia pomidorowego lub warzywnego – zioła prowansalskie, bazylia


Robię naleśniki przy użyciu robota oczywiście, ale sposób zrobienia ciasta jest oczywiście dowolny.
Masło rozpuszczam i pozostawiam do wystygnięcia.
W tym czasie ubijam jajka (z cukrem jeżeli są to naleśniki na słodko). Dodaje mleko z wodę oraz mąkę wymieszaną z proszkiem i wyrabiam gładką masę. Na końcu wlewamy masło.
Kilka razy dość mocno pukam miską w stół, żeby ciasto odpowietrzyć.

Smażymy naleśniki na dużej patelni. Ważne jest żeby naleśniki były cienkie i dość blade. Wtedy dużo lepiej się je zwija.

Robimy sakiewki.
Niestety nie udało mi się związać sakiewek zbierając brzegi i je związując.
Ja nałożyłam dwie łyżki farszu na naleśniki, zwinęłam w dość luźny rulon, a następnie „zgięłam” w pół tworząc sakiewkę.

Sakiewki można związać:
- rafią i pewnie tak jest najprościej
- sparzoną i pociętą w „nitki” skórką pomarańczową
- sparzonym i pociętym w nitki porem.

UWAGA:
- jeżeli Wasi Milusińscy nie mają jeszcze roku - proponuje mleko krowie zastąpić modyfikowanym, macie wtedy gwarancje niskiej szkodliwości :)

Farsz jabłkowy:

  • 3 jabłka
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 3łyżka wody
Jabłka kroje w kostkę. Wrzucam na patelnie z cukrem i cynamonem, i zaczynam prażyć. Gdy zaczną przywierać stopniowo dodaję wodę i czekam do jej całkowitego odparowania.
Praże jabłka do uzyskania odpowiedniej (ja wolę twardsze jabłka, dla dzieci robię raczej miękkie)

Smacznego.

1 komentarz:

  1. wersja jabłkowa podoba mi się bardzo

    a i tortu jestem ciekawa :-)

    OdpowiedzUsuń

Twoja lista zakupów